Aneta Kułakowska

radca prawny

Moja praca koncentruje się wokół doradztwa spółkom kapitałowym w bieżącej działalności oraz przedsiębiorcom prowadzącym działalność również w innych formach prawnych...
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Obowiązek dematerializacji akcji w spółkach akcyjnych

Aneta Kułakowska14 maja 2020Komentarze (0)

Nowelizacja k.s.h. z 2019 roku wprowadziła obowiązek dematerializacji akcji w spółkach akcyjnych. Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie akcje miały być zdematerializowane. Dotyczy to głównie Waszych spółek. Spółki akcyjne niepubliczne mogły wydawać akcjonariuszom dokumenty akcji w formie papierowej. Uchwalona 30 kwietnia tarcza antykryzysowa 3.0 przesuwa terminy elektronizacji akcji o 2 miesiące. A to oznacza, że dokumenty akcji wygasną z mocy prawa 1 marca 2021 r.

Obowiązek dematerializacji akcji w spółkach akcyjnych

Obowiązek dematerializacji akcji w spółkach akcyjnych

Obowiązkowa dematerializacja akcji oznacza szereg nowych obowiązków zarządów spółek akcyjnych. Konsekwencją nowelizacji będzie zakaz emisji i wydawania akcji w formie dokumentu oraz wyeliminowanie takich akcji z obrotu. W zamian pojawi się obowiązek ujawniania akcji (i innych dokumentów) w rejestrze akcjonariuszy lub Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych (KDPW).

Przede wszystkim oznacza to, że będziecie musieli dokonać zmiany formy akcji na zapis w systemie informatycznym. Akcje Waszych spółek akcyjnych utracą formę dokumentu papierowego. Po zmianach akcje będą miały wyłącznie formę zapisu cyfrowego w rejestrze akcjonariuszy lub w KDPW.

Rejestr akcjonariuszy czy rejestr akcji w KDPW

Zatem od 1 marca 2021 r. wszystkie akcje mają być zdematerializowane. W związku z tym, akcje spółki będą zapisem cyfrowym w rejestrze akcjonariuszy albo zapisem w depozycie prowadzonym przez KDPW. Niestety sami nie będziecie mogli prowadzić rejestru akcjonariuszy. Przepisy wymuszają na Was korzystanie z usług podmiotów do tego uprawnionych. Prowadzenie rejestru akcjonariuszy będziecie mogli zlecić domowi maklerskiemu, bankowi prowadzącemu działalność maklerską lub KDPW. A to oznacza, że będziecie musieli wybrać podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy lub skorzystać z KDPW. Pamiętajcie jednak, że akcje Waszej spółki nie będą mogły być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i KDPW.

Co ważne, wyboru podmiotu prowadzącego elektroniczną ewidencję akcjonariuszy dokonujecie uchwałą walnego zgromadzenia. Jeśli z kolei jesteście dopiero na etapie zakładania spółki akcyjnej to podmiot ten wskazujecie w akcie założycielskim.

Uchwała walnego zgromadzenia

Tarcza antykryzysowa 3.0 daje Wam więcej czasu. Do 30 września 2020 r. musicie zatem wybrać podmiot, któremu zlecicie prowadzenie rejestru akcjonariuszy i podpisać z nim umowę. Prawda jest taka, że jeśli chcecie zdążyć ze wszystkim na czas to warto to wszystko sobie zaplanować. Przy okazji zwyczajnego walnego zgromadzenia podsumowującego 2019 rok możecie podjąć uchwałę o wyborze podmiotu, który będzie prowadził elektroniczną ewidencję akcjonariuszy.

Zakładam, że stronę internetową macie już założoną i zgłoszoną do KRS. Jeśli nie, to proponuję o to zadbać. Pisałam o tym we wpisie strona internetowa spółki akcyjnej. Strona internetowa ma głównie Wam służyć upublicznianiu ogłoszeń. Mam na myśli wszelkie ogłoszenia wymagane przepisami czy statutem. Tak jak do tej pory robiły to spółki publiczne.

Wezwania do zwrotu dokumentów z akcji

Również do 30 września 2020 r. jesteście też zobowiązani do pierwszego wezwania akcjonariuszy do zwrotu dokumentów z akcji. Macie obowiązek dokonać łącznie 5 wezwań w odstępie czasu nie dłuższym niż miesiąc, ani nie krótszym niż dwa tygodnie. Pamiętajcie, że przed pierwszym wezwaniem musicie już mieć podpisaną umowę o prowadzenie rejestru akcjonariuszy albo umowę o rejestrację akcji w KDPW.

Co Wam grozi za niewywiązanie się z obowiązków?

Członkom zarządu za brak wezwań do zwrotu dokumentów akcji grozi kara grzywny do 20.000 zł. Taka sama kara grozi również za nieprowadzenie rejestru akcjonariuszy lub nierejestrowanie akcji w KDPW.

*****

Ostatnie wpisy blogowe, na które Was zapraszam:

Sporządzenie i złożenie sprawozdania za 2019

Kiedy dokonujemy opłaty za wpis w KRS?

Jak wpisać do KRS zmianę nazwiska członka zarządu?

Adres do doręczeń członków rady nadzorczej

Jak zawiesić działalność spółki akcyjnej?

Zapraszam również na drugiego bloga Zarząd w spółce z o.o.

Aktualne formularze KRS znajdziecie na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 507 384 980e-mail: aneta.kulakowska@ak-kancelaria.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KUŁAKOWSKA I WSPÓLNICY KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SPÓŁKA KOMANDYTOWA Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest KUŁAKOWSKA I WSPÓLNICY KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SPÓŁKA KOMANDYTOWA z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem aneta.kulakowska@ak-kancelaria.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: